wernisaż: 19.04 (wtorek), godz. 18.00, czas trwania: 19.04 – 4.05.2011

Cykl „Go Nuclear!”

Przedziwne, że coś tak małego, praktycznie niedostrzegalnego, jak atom, może kryć w sobie moc dokonywania równie potężnych transformacji. Tematem niniejszych prac są procesy nuklearne oraz drzemiące w nich możliwości, które nie tylko wpływają na przemiany środowiska, lecz również, jeśli wymkną się spod kontroli, dotykają bezpośrednio ludzi, którzy są ich świadkami. Te przytłaczające, niekiedy potworne widowiska zdolne są przekształcić całkiem normalnego widza we voyeura. Potencjalna groza, podglądana z bezpiecznej odległości, budzi swego rodzaju pierwotną fascynację. Pojawia się przerażenie oraz lękliwy podziw wobec przejawiającej się mocy. Obserwujemy ów spektakl z lubością – ile bezpośrednio nas nie dotyczy, a przyglądamy mu się z nieangażującej perspektywy czterech ścian naszych siedzib, lub podziwiając maleńkie zdjęcie na stronie internetowej czy w książce. Dostrzegamy też piękno takich zjawisk. Kłopot w tym, że naszą ich ocenę określa wyłącznie dystans. Kłopot tym istotniejszy, że to samo zdarzenie niesie ze sobą bezmiar bólu, śmierci i cierpienia – blednącego w miarę, jak wspomniana odległość się zwiększa. Szczególnie, jeśli mowa o wydarzeniach podziwianych przez nas na nocnym niebie. Pragnę w tej serii obrazów odmalować procesy wiążące się z atomem oraz dokonać porównania między różnorakimi zdarzeniami nuklearnymi, wystrzegając się przy tym obciążeń związanych z problematyką dotyczącą broni atomowej. Ponadto, chciałbym w tym cyklu ukazać często nieznane zjawiska nuklearne, które są dla nas niegroźne – lecz tylko dlatego, że tak odległe. Interesują mnie procesy fizyczne na wielką skalę, z pominięciem społecznych, moralnych czy środowiskowych uwarunkowań, jakie się im przypisuje z racji burzliwych zaszłości geopolitycznych lub technologicznych katastrof. Poglądy na te tematy są i bez tego dość zróżnicowane, zbanalizowane – toteż prezentowane prace nie wyrażają opinii, co do zbrojeń nuklearnych czy energii atomowej. Stanowią raczej zapis obserwacji zarówno naturalnych, jak i wywołanych przez człowieka procesów jądrowych oraz naszych z takowymi interakcji – by skupić się na potędze wchodzących w grę sił. Niniejsze prace niosą tedy ukojenie wobez grozy, w pewnym sensie oswajają fenomen przerażający ze swej natury.

Tłumaczenie: Stanisław Kroszczyński

Schrony. „Wszystko straciłeś, lecz życie toczy się dalej”

Są to najnowsze obrazy, których przedmiotem są schronienia, rozmaite w formie i konstrukcji. Nawiązują także do tradycyjnych hollywoodzkich motywów post-apokaliptycznych. Moim celem jest skonfrontowanie widza ze scenami, które w obecnej kulturze uchodzą za szokujące lub kontrowersyjne ze względu na nędzne warunki życia ukazane w tych pracach. Nie można też pozostać obojętnym wobec statusu ich imaginowanych mieszkańców. Skoro nie zostali ukazani, zmusza nas to do zastanowienia się nad ich losem – oraz nad tym, co się z nimi stało. Większość obserwatorów skupi się więc na tym, czego te scenerie nie pokazują. Mało komu przychodzi na myśl, że przecież mamy tu do czynienia z okolicznościami sprzyjającymi zaspokojeniu podstawowych potrzeb, a „schron” zapewnia właśnie schronienie w ekstremalnie trudnych chwilach – w przeciwstawieniu do gwarantowango komfortu i trybu życia opartego o posiadane dobra materialne. Nie interesuje mnie ekologiczny aspekt tej tendencji, prace z tego cyklu są kpiną z narastającej we współczesnym społeczeństwie fobii śmierci i cierpienia we wszelkiej formie, jego obsesji dobrobytu, długowieczności, materialistycznej wygody i bezpieczeństwa.

Tłumaczenie: Stanisław Kroszczyński

Bio

Chris Hernandez urodził się w 1974 r. w San Antonio w stanie Texas w Stanach Zjednoczonych.
Studiował na Teksańskim Uniwersytecie Stanowym (Southwest Texas State University), gdzie uzyskał tytuł licencjata (z wyróżnieniem) w zakresie sztuk plastycznych z podwójną specjalizacją w metaloplastyce oraz malarstwie.
Przez następne kilka lat Chris mieszkał w Austin w stanie Texas. W tym czasie rozbudowywał swoje portfolio i doprecyzowywał styl artystyczny oraz tematykę prac. Z biegiem lat przyjął bardziej narracyjną stylistykę w obrazach, za główny temat obierając geografię.
Jego prace były wiele razy wystawiane, opublikowano je również w 60. tomie prestiżowego przeglądu New American Paintings (wydanie obejmujące zachodnie stany USA). W tym roku opublikowane zostały ponownie w wydaniu jubileuszowym tego przeglądu (New American Paintings Anniversary Issue).
Obecnie Chris mieszka w Warszawie ze swoją żoną, gdzie kontynuuje swoje artystyczne przedsięwzięcia oraz uczy języka angielskiego jako „native speaker”.

Wystawy

2010
Current Works
Shelters Canvas Series, New Drawings and Digital Works, Strumillo Gallery, Suwalki, Poland
2007
New Works Exhibition
Sheri Mays and Chris Hernandez, Brick Oven, Austin, Texas
5×7 Show
Art Splurge & Exhibition, Arthouse at the Jones Center, Austin, Texas
2006
Here to Haunt You!
New Works by Chris Hernandez and Sheri Mays, Gallery Lombardi, Austin, Texas
5×7 Show
Art Splurge & Exhibition, Arthouse at the Jones Center, Austin, Texas
Works, New and Old
Solo Exhibit, Adams Ave. Gallery, Austin, Texas
Works
IF+D Interiors, Austin, TX
2005
Eklektikos
New Works by B. Hayden Dumas, Chris Hernandez, Leah Markov-Lindsey, Leona Scull-Hons, 708 Congress Avenue, Austin, Texas
Will There Ever be a Rainbow?
Bolm Studios, Austin, TX
5×7 Show
Art Splurge & Exhibition, Arthouse at the Jones Center, Austin, Texas
Solo Exhibit, Cosmology
Grapevine Market, Austin, Texas
2004
5×7 Show
Art Splurge & Exhibition, Arthouse at the Jones Center, Austin, Texas
2003
5×7 Show
Art Splurge & Exhibition, Arthouse at the Jones Center, Austin, Texas
Heavy Metal Album Show
Camp Fig Gallery, Austin, Texas
Current Works
Furniture Marketing Group, Austin, Texas
Current Works
Austin Lyric Opera, Austin, Texas
2002
Orientation
Works by- Chris Hernandez, Andrea Donio, Jake Gaynor, Michael Sieben, Lee Brooks, Dustin Wade, Dennis Hodges, Frankie Elliot, Camp Fig Gallery, Austin, Texas
New Works
Works by- Chris Hernandez, Jeanne Hospod, Sam de la Rosa, Deborah Webb, David Breihan, George Zupp, Jamie Zuverza, Phyllis Boyd, Gallery Lombardi, Austin, Texas
2001
Solo Exhibit
Studio H+L Architectural Firm, Austin, Texas
Backyard Art Show
2111 Arpdale, Austin, Texas
2000
Works
33 Degrees, Austin, Texas
Early Works Presents
Early Works Gallery, Austin, Texas
1999
Ironwood Industries Showcase
Ironwood Industries, Austin, Texas
Featured Artists
Early Works Gallery, Austin, Texas
Emerging Texas Artists
Early Works Gallery, Austin, Texas
1998
Emerging Texas Artists
Early Works Gallery, Austin, Texas

Publikacje

New American Paintings
2010 “15 Years Anniversary Publication”
2005 “Juried Western United States Competition”, No. 60, Juror: Fereshteh Daftari, Assistant Curator, Department of Painting and Sculptor, Museum of Modern Art, New York, New York
Tribeza
October issue 2002
Better Homes and Gardens
Building Ideas Issue, winter 2000